dinsdag 2 december 2008

Tom en Arend-Jan op bezoek!

Lieve lezers,

De tijd is omgevlogen. Maandag 6 oktober kwam ik terug van een weekend Mykonos. Dat ik daar een nacht extra moest blijven vond ik toen verschrikkelijk, maar inmiddels ligt dat al weer ver achter mij. Door de harde wind konden de boten niet afvaren en zat ik vast op een eiland waar ik inmiddels, zoals jullie ook op de foto's hebben kunnen zien, alle stranden had verkend. Meer was er niet te doen, behalve naar het naarbij gelegen Delos gaan. Echter ook daar voeren natuurlijk geen boten naartoe.

Daarna heb ik veel gezien, veel plezier gehad en enorm veel foto's gemaakt. En natuurlijk heb ik ook veel gestudeerd. Dit alles met het bezoek van Tom en Arend-Jan in het vooruitzicht. Dinsdag 18 november zijn zij aangekomen. We hebben een auto gehuurd en daarmee zijn we naar Delphi, Kaap Sounio, Mycene, Nafplio en Epidaurus geweest. Natuurlijk hebben wij ook 'kilo's' plezier gehad. Ja als je in het Grieks wijn bestelt, dan doe je dat per 'kilo'. Echter veel te snel kwam er na vijf dagen een einde aan alle gezelligheid. De heren moesten weer aan het werk in Nederland. Wel is afgeproken dat volgend jaar september Athene op het programma staat. Inschrijving kan natuurlijk bij onze reisleiter slumpf. Minimale vereiste is het Grieks voor proost machtig zijn.

Dezelfde avond van het vertrek van Tom en AJ uit het NIA in Athene werd hun kamer door een ander vrolijk gezelschap opgevuld: grote broer en zus Christiaan en Anne kwamen op bezoek! Zij zijn een week gebleven. Sinterklaas kwam bij mij vroeg dit jaar met een koffer vol taai taai, pepernoten, drop, winterjas, laarzen, appelmoes, pannenkoeken en toiletspulletjes, teveel om allemaal op te noemen, maar erg welkom. Nooit gedacht dat ik nog eens de Albert Heijn zou gaan missen. Met z'n vieren (Anne is in verwachting!) hebben we een prachtige tocht gemaakt naar Meteora en Delphi. Met de Lonley Planet als reisbijbel zijn we terecht gekomen in een geweldig pension in Kalambaka. Gelegen onder de rotsen van Meteora hebben we hier 's avonds bij het haardvuur de lekkerse lamsbout ooit gegeten. De gastvrouw Katharina maakte ze klaar op hetzelfde vuur. Over deze reis meer als ik de foto's ook op orde heb.

Vrijdag is Michiel in Athene aangekomen. Een nieuw slachtoffer voor Anne Chris en mij om spelletjes mee te spelen! Helaas was dat maar van korte duur. Broer en Zus zijn zaterdagnacht huiswaards gekeerd. Met Michiel ben ik natuurlijk voor de zoveelste keer de Akropolis opgegaan. Vermoeiend hoor om daar naast te wonen! Gister zijn we naar Aegina gevaren. Dit eiland ligt een uur met de boot van Athene. Aan het begin van de twintigste eeuw is Aegina Stad even de hoofdstad van Griekenland geweest. De vergane glorie van die tijd is nog terug te zien in een aantal zeer vervallen huizen. Hoofdattractie nu is de tempel van Aphaia. Gelegen tussen de dennenbomen op een berg in de punt van het eiland kijkt hij uit over de zee naar Kortinthe en Athene. Een pracht locatie die doet denken aan de tempel van Poseidon op Kaap Sounio. Vanmiddag is ook Michiel naar huis gegaan en ben ik dus weer alleen in Athene, hoewel er zijn altijd nog de Erasmus studenten die wel van een feestje houden.

Ook is er vandaag een studente uit Utrecht gearriveerd die tot februari zal blijven. Morgen gaan we uit eten met Frans van Hasselt. Hij is de Griekenland correspondent van het NRC in Athene. Ik spreek regelmatig met hem af in zijn favoriete restaurant Zorbas, naar de film. Morgen gaan we naar een ander tentje, want Zorbas is gesloten. Het wordt vast gezellig, hij houdt wel van een kilo'tje en heeft altijd reuze veel te vertellen over het wel en wee van Griekenland.

Bijgevoegd de foto's van de dagen die ik met Arend-Jan en Tom heb doorgebracht. Als je op de foto klikt dan volgt de rest vanzelf. Ik hoop over niet al te lange tijd, kuch kuch, meer materiaal te publiceren.

Veel liefs uit Griekenland.

2008-11-20 Athene,Delphi, Sounio, Mycene, Nafplio, Epidaurus en Korinthe met Tom en AJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten