maandag 8 december 2008

Athene is wereldnieuws

Zojuist kwam de liason officer van het NIA mij uit de bibliotheek halen. De NOS heeft op mijn blog een stukje over de rellen in Athene gelezen. Dus vandaar dat ik een telefoontje kreeg, of ik kon beschrijven hoe het er nu in Athene voorstaat. Na zaterdagavond ben ik veiligheidshalve binnen gebleven. Het instituut is in een hele toeristische, rustige wijk gevestigd. We zijn erg benieuwd hoe het er nu op straat uitziet na twee dagen rellen. Vanmiddag gaan ik en Joris, een andere student hier, eens voorzichtig een kijkje nemen... Spannend!

Update: Joris was tot een paar dagen geleden mijn huisgenoot in het NIA. Hij is vorige week verhuisd naar een kamer naast de Economics and Business University, waar de anarchisten en studenten verantwoordelijk voor de rellen zich ophouden. Ik heb hem voorgesteld aan de verslaggever van de NOS, hij woont immers midden in de brandhaard. Zojuist is hij teruggebeld door Radio 1. De radio staat aan in afwachting van zijn verslag. Overigens houdt ook hij een blog bij. Hiernaast kunnen jullie deze zien.

Morgen zal de 15-jarige jongen die zaterdagavond is doodgeschoten begraven worden. De Grieken die ik tot nu toe gesproken heb vrezen dat dan de hel weer zal losbarsten.

De autoriteiten stellen zich tot nu toe heel terughoudend op. De rellen zijn tegen gericht wat hun optreden onmogelijk maakt. Gevolg is wel dat de inwoners van Athene van wie de auto's, huizen en winkels vernield worden misschien wel eens het recht in eigen hand zouden kunnen nemen. Tot nog toe staan de pelotons militairen enkel toe te kijken hoe de stad aan gort geslagen wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten