maandag 8 december 2008

Syntagma onder vuur


Rond een uur of vijf Griekse tijd is er gedemonstreerd bij Syntagma, het centrale plein van Athene. Het majestueuze parlementsgebouw uit 1843 is hier gevestigd. Tegen zeven uur ben ik met huisgenoot Ottelien voorzichtig die kant opgelopen. Daar aangekomen zagen we nog een paar uitgebrande containers liggen. De rust leek weergekeerd.





We zijn een klein stukje verder gelopen tot een grote protestmars onze kant op kwam. Steeds verder terugtrekkend zagen we hen in aanvaring komen met het leger. De situatie werd onvoorspelbaar en dreigend. Toen de vlammen opstegen, de molotovcocktails door de lucht vlogen en we ook groepen anarchisten omtrekkende bewegingen zagen maken zijn we weggerend. Inmiddels is er bericht dat de grote kerstboom op het Syntagma plein in vlammen staat. Ook het luxe hotel Grande Bretagne aan het plein wordt belegerd.

Op weg naar huis werden we gepasseerd door wegscheurende scooters met steeds een passagier met weekendtas. Vlak voor de tweede politiepost sloegen zij af de wijk Plaka in. Ik hoor op dit moment het gejoel uit de stad en overvliegende helikopters. Zij gebruiken grote zoeklichten. Grieken vertelden mij dat de anarchisten in Omonia een wapenwinkel hebben leeggeroofd. Zij schijnen zich nu in Plaka te verbergen.

De rellen van zaterdag en zondag blijken nog maar het begin te zijn. Inmiddels vraag ik me af hoe dit moet aflopen. De autoriteiten staan met de rug naar de muur, terwijl demonstranten meer en meer schade aanrichten. Morgen wordt de doodgeschoten jongen begraven. Inmiddels hoor ik, ik kan dit nog niet met zekerheid bevestigen, dat uit de autopsie gebleken is dat er gericht op hem is geschoten.

Frouke


In de media:

Joris Ruigewaard vanmiddag in het radio 1 journaal(ook NIA):

http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-451110/

Vanavond om 20.00uur was ik te horen aan het begin van de uitzending van BNN Today op radio 1. Link volgt nog.

Ik spreek nu met Joris, hij zit vast vlak bij Syntagma bij iemand thuis. Het is een oorlogszone om hem heen. Op zijn blog is hier meer over te lezen.

Op deze twitter zijn veel live updates te volgen over hoe het er in het centrum aan toegaat: http://twitter.com/thibet?page=1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten