zondag 7 december 2008

Een avond in Exarchia



Lieve lezers,

Nu Athene plotseling wereldnieuws is geworden leek het mij toepasselijk hier wat aandacht aan te geven.

Frans van Hasselt heeft mij veel verteld over het huidige Griekenland. Daarbij kaart hij vele misstanden aan, ook rondom de omgang met asielzoekers. Dit en ander Grieks nieuws bereikt naar zijn zin te weinig de buitenlandse pers. Eindredacteuren vragen om een aanleiding, er moet iets gebeurd zijn wat een langer achtergrondartikel nieuwswaarde geeft. Gisteravond heeft een dergelijke aanleiding plaatsgevonden.

Aan het begin van de avond, rond een uur of negen, kwam ik aan bij de flat waar Lena woont, in Exarchia de studentenwijk in Athene. Zij had Erasmus studenten uitgenodigd voor een feestje. Het zal rond half tien zijn geweest dat we op het balkon stonden en een harde knal hoorden. Hierop volgde het geschreeuw van een mensenmenigte. We zagen vonken en rookwolken tussen de huizen omhoog stijgen.
Laatkomers vertelden dat er veel politie was, brandende prullenbakken en joelende Grieken. Ze hadden gehoord dat een jongen was neergeschoten. Op het balkon was het inmiddels niet meer uit te houden. De luchtwegen deden pijn en de ogen traanden.


We zijn binnen gebleven tot het wat rustiger leek te zijn geworden. In een groep hebben we de volledig afgezette wijk verlaten. Onderweg heb ik met mijn telefoon deze twee foto's gemaakt. Het was nog lastig een van de overvolle taxi's naar huis zover te krijgen ons ook mee te nemen. Gelukkig woon ik dichtbij in het centrum, wat voor hen een makkelijke route is. Op weg naar huis passeerden we marcherende soldaten richting Exarchia.

Thuisgekomen las ik op internet dat er inderdaad een dode was gevallen bij rellen in Athene. Inmiddels berichten de NOS, BBC en CNN hierover. Het is erg onwerkelijk om alle feiten van dit nieuws te herkennen.

De anarchisten en studenten in Athene botsen dagelijks met de politie. Soms werken ze samen. Dat er gisteravond naar agenten stenen werden gegooid was dagelijkse praktijk. Helaas is er een dodelijk slachtoffer gevallen. De anarchisten buiten dit en alle media aandacht uit om de orde te verstoren.

Op dit moment hoor ik in de verte het gejoel en gefluit van een demonstratie die gehouden wordt. Deze zal ook wel weer de nodige vernielingen met zich meebrengen. De universiteiten zijn vanaf vandaag ook weer bezet, het lijkt erop dat deze de kerstvakantie iets zullen moeten vervroegen.

1 opmerking:

  1. Heftig hoor! Dat je daar zo midden in zat...pfoe!
    Had inderdaad geen idee dat dit zulke dagelijkse praktijken zijn. Ik dacht dat het een westers land is? Hoe blind je af en toe kan zijn he!?
    Pas maar goed op je zelf!

    Kiz
    jan

    BeantwoordenVerwijderen