vrijdag 12 december 2008

Dag 7, met Netwerk tussen de rellen.

Vanmiddag ben ik met een cameraman en verslaggever van Netwerk naar de demonstratie geweest. Er werd verzameld bij Panepistimio, vandaar via Omonia naar Syntagma. Al bij het begin was er onrust tussen de MAT (oproerpolitie) en de demonstranten. Net toen ik werd geïnterviewd ontplofte er achter mij een brandblusser, wat een flinke rookwolk tot gevolg had. Ik vrees dat dit wel eens iets heftiger op tv kan overkomen dan het was. Vanavond zendt Netwerk een korte reportage uit, maandag iets langer.

De cameraman werd zo nu en dan behoorlijk lastig gevallen door de Grieken. Het verraste mij te ontdekken dat naast de politie ook de media erg gewantrouwd wordt. Veel studenten verwijten de media bevooroordeeld te zijn. Daarnaast zijn ze bang dat beelden in handen van de politie komen. Zelfs waren sommigen van mening dat de cameraman een undercover agent was. Velen van hen zijn hierom bang om herkenbaar in beeld te komen.

De demonstratie verliep verder redelijk ordelijk tot Syntagma waar de boel weer flink uit de hand is gelopen. De afgelopen week zijn er 4000 bussen traangas verbruikt in Athene. Ik sprak zojuist nog even met Frans van Hasselt, hij vertelde me dat de voorraad gister op was. De VS kon ook niet meer leveren en zo is er vannacht een lading uit Israël besteld. Vanmiddag was de lucht bij Syntagma dus gevuld met Israëlisch traangas.

Ik weet niet wat er voor vanavond en de komende dagen in het verschiet ligt. Het is zo onvoorspelbaar. In ieder geval zal het onrustig blijven.

Frouke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten